piątek, 24 lutego 2012

Znaczenie morza dla Polski a MW

Jednym z podstawowych czynników, które powinny kształtować Marynarkę Wojenną RP, jest znaczenie, jakie dla Polski, dla jej dobrobytu, ma morze. Spróbuję je oszacować na podstawie danych statystycznych.

Rocznik statystyczny gospodarki morskiej, w dziale "Przegląd Międzynarodowy", pokazuje że z wyjątkiem produkcji statków handlowych (drugi producent w Europie po Turcji) Polska prezentuje się we wszystkich kategoriach słabiej od Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Finlandii, Szwecji, Norwegii i Grecji. Od Danii jesteśmy lepsi, oprócz produkcji statków, tylko w obrotach kontenerowych, od Holandii w ilości pasażerów, a od Niemiec w wielkości floty rybackiej. Od Turcji w zakresie floty rybackiej, ruchu pasażerskiego i obrotów kontenerowych, ale już nie w produkcji statków handlowych. Jednak jak widać w zdecydowanej większości kategorii wpływ morza na dobrobyt tych krajów jest znacznie większy niż w Polsce.

Jest jednak grupa państw, których wykorzystanie morza jest zbliżone do prezentowanego przez Polskę (dane z 2009 roku):


Belgia Polska Portugalia Rumunia
 obroty ładunkowe w portach, w mln t 203 45 61 36
 obroty kontenerowe w portach, w tys TEU 4255 661 1364 607
 ruch pasażerski, w mln pasażerów 0,8 2,5 0,9 0
 liczba statków wchodzących do portów 27441 15315 11882 1986
 statki handlowe pod banderą 246 120 124 b.d.
 statki, których właściciele mają siedziby w krajach 234 133 b.d. b.d.
 statki rybackie pod banderąb.d.175226b.d.
 statki produkowane rocznie, poj. bruttob.d.36026720
 powierzchnia WSE, tys km2 3,4 30,5 1727 20,6
 terytoria zamorskie NIE NIE TAK NIE
 morze zamknięte NIE TAK NIE TAK

Brak danych oznacza, że wartości te były niższe niż dla Polski (kraj nie spełnił minimum, by znaleźć się w roczniku statystycznym w danej dziedzinie). Pozycje oznaczone na żółto oznaczają wynik gorszy w danej dziedzinie od Polski, na różowo równe Polsce.

W praktyce oznacza to, że zachowując właściwą proporcję między siłami morskimi, a wykorzystaniem ekonomicznym morza, potencjał MW RP powinien znajdować się poniżej MW Belgii i Portugalii oraz powyżej MW Rumunii. Jak wyglądają te siły morskie?


Belgia Portugalia Rumunia
 okręty podwodne
2
 fregaty 2 5 3
 okręty zop
3 7
 okręty rakietowe

3
 okręty przeciwminowe 6
5
 patrolowce
19

Analizując potencjał MW Rumunii należy zauważyć, że:
  • rumuńskie fregaty pochodzą z lat 80-tych i nie są w stanie przebywać w morzu tak dużo jak współcześnie budowane,
  • powyższe dotyczy w zasadzie wszystkich okrętów, ze szczególnym uwzględnieniem 3 kutrów torpedowych z lat 60-tych,
  • nowoczesne okręty są w stanie pełnić funkcje zop i przeciwminowe.
Jakie z tego wnioski ? Marynarka Wojenna RP powinna mieć w swoim składzie przynajmniej 2 nowoczesne fregaty (okręty o wyporności ponad 1500 t, z hangarem dla śmigłowca, działem średniego kalibru, rakietami przeciwokrętowymi i przeciwlotniczymi, sonarem i wyrzutniami torped, ewentualnie 3 używane) oraz co najmniej 6 innych okrętów (zdolnych co najmniej do działań zop i przeciwminowych). To jest minimum wynikające ze znaczenia morza dla Polski. Wszystko ponad to może wynikać z postawionych dla MW zadań (o czym w kolejnym poście). Ale nie ze znaczenia morza dla Polski.

Analitycy i decydenci uważają, że wiek XXI będzie wiekiem morza. Pamiętajmy jednak, o polskim położeniu geograficznym. PMW musi brać udział w zapewnianiu bezpieczeństwa żeglugi, ale wystarczy do tego 1 okręt stale w zespołach NATO, resztę zrobią sojusznicy, których porty są po drodze do naszych. Za to Polska będzie pierwszym krajem zaangażowanym w walkę, gdyby ktoś przekroczył granice NATO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz