Rocznik statystyczny gospodarki morskiej, w dziale "Przegląd Międzynarodowy", pokazuje że z wyjątkiem produkcji statków handlowych (drugi producent w Europie po Turcji) Polska prezentuje się we wszystkich kategoriach słabiej od Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Finlandii, Szwecji, Norwegii i Grecji. Od Danii jesteśmy lepsi, oprócz produkcji statków, tylko w obrotach kontenerowych, od Holandii w ilości pasażerów, a od Niemiec w wielkości floty rybackiej. Od Turcji w zakresie floty rybackiej, ruchu pasażerskiego i obrotów kontenerowych, ale już nie w produkcji statków handlowych. Jednak jak widać w zdecydowanej większości kategorii wpływ morza na dobrobyt tych krajów jest znacznie większy niż w Polsce.
Jest jednak grupa państw, których wykorzystanie morza jest zbliżone do prezentowanego przez Polskę (dane z 2009 roku):
Belgia | Polska | Portugalia | Rumunia | |
obroty ładunkowe w portach, w mln t | 203 | 45 | 61 | 36 |
obroty kontenerowe w portach, w tys TEU | 4255 | 661 | 1364 | 607 |
ruch pasażerski, w mln pasażerów | 0,8 | 2,5 | 0,9 | 0 |
liczba statków wchodzących do portów | 27441 | 15315 | 11882 | 1986 |
statki handlowe pod banderą | 246 | 120 | 124 | b.d. |
statki, których właściciele mają siedziby w krajach | 234 | 133 | b.d. | b.d. |
statki rybackie pod banderą | b.d. | 175 | 226 | b.d. |
statki produkowane rocznie, poj. brutto | b.d. | 360 | 26 | 720 |
powierzchnia WSE, tys km2 | 3,4 | 30,5 | 1727 | 20,6 |
terytoria zamorskie | NIE | NIE | TAK | NIE |
morze zamknięte | NIE | TAK | NIE | TAK |
Brak danych oznacza, że wartości te były niższe niż dla Polski (kraj nie spełnił minimum, by znaleźć się w roczniku statystycznym w danej dziedzinie). Pozycje oznaczone na żółto oznaczają wynik gorszy w danej dziedzinie od Polski, na różowo równe Polsce.
W praktyce oznacza to, że zachowując właściwą proporcję między siłami morskimi, a wykorzystaniem ekonomicznym morza, potencjał MW RP powinien znajdować się poniżej MW Belgii i Portugalii oraz powyżej MW Rumunii. Jak wyglądają te siły morskie?
Belgia | Portugalia | Rumunia | |
okręty podwodne | 2 | ||
fregaty | 2 | 5 | 3 |
okręty zop | 3 | 7 | |
okręty rakietowe | 3 | ||
okręty przeciwminowe | 6 | 5 | |
patrolowce | 19 |
Analizując potencjał MW Rumunii należy zauważyć, że:
- rumuńskie fregaty pochodzą z lat 80-tych i nie są w stanie przebywać w morzu tak dużo jak współcześnie budowane,
- powyższe dotyczy w zasadzie wszystkich okrętów, ze szczególnym uwzględnieniem 3 kutrów torpedowych z lat 60-tych,
- nowoczesne okręty są w stanie pełnić funkcje zop i przeciwminowe.
Analitycy i decydenci uważają, że wiek XXI będzie wiekiem morza. Pamiętajmy jednak, o polskim położeniu geograficznym. PMW musi brać udział w zapewnianiu bezpieczeństwa żeglugi, ale wystarczy do tego 1 okręt stale w zespołach NATO, resztę zrobią sojusznicy, których porty są po drodze do naszych. Za to Polska będzie pierwszym krajem zaangażowanym w walkę, gdyby ktoś przekroczył granice NATO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz